مرکز خدمات زیبایی لوتوس

ساعات کار : شنبه تا چهارشنبه: ۱۱ صبح الی ۸ شب

پنجشنبه: ۱۱ صبح الی ۳ بعد از ظهر

تلفن تماس : ۸۸۸۵۶۳۷۵

خانه / پوست / آیا لیزر در درمان بیماری جوش صورت ( آکنه ) موثر است ؟

آیا لیزر در درمان بیماری جوش صورت ( آکنه ) موثر است ؟

بیماری آکنه شایعترین بیماری پوستی دوره جوانی است که بدلیل مشکلات ظاهری که برای فرد ایجاد میکند باعث مشکلات روحی و اجتماعی فرد می شود. بنابراین تمامی افراد بدنبال درمانی برای آکنه هستند تا هر چه زودتر از این بیماری خلاصی پیدا کنند.در بررسیهایی که در علل موثر در شدت آکنه انجام شده مشاهده شده است که بیشتر بیماران مبتلا به آکنه در فصل تابستان بهبود مییابند، ولی متاسفانه این بهبود بعد از فصل تابستان ادامه نمییابد.علت بهبود آکنه در تابستان افزایش نور فرابنفش (ultra violet) است بنابراین این فکر به ذهن میرسد که اگر ما از این اشعه یا اشعههای مشابه استفاده کنیم میتوانیم به بهبود آکنه دست بیابیم.بنابراین در چند سال گذشته ، شاهد افزایش علاقه در استفاده از نور و لیزر برای درمان آکنه بوده ایم.

لیزر یا نور با دو مکانیسم اصلی به درمان آکنه کمک می کنند :
۱- با نابود کردن میکرو ارگانیسم عامل آکنه ( acnes Propionibacterium )
۲- با نابود کردن غده های چربی مولد آکنه ( pilosebaceous )

مکانیسم نابودی P. acneبه این صورت است که این باکتری در طول رشد و نمو خود مواد شیمیایی به نام پورفیرین(porphyrins)تولیدمیکند. اینماده همان مادهایست که ممکن است به ملتهب شدن ضایعات آکنه کمک کند.این ماده دو طیف نوری یعنی ۴۱۵ نانومتر(طیف آبی) و ۶۳۰ نانومتر (طیف قرمز) را جذب میکند.تحریک این ماده توسط طیف خاص نور باعث ایجاد اکسیژن رادیکال درون باکتری خواهد شد.بنابراین باکتری به طور انتخابی تخریب خواهد شد.از بین رفتن باکتری باعث بهبود علائم بالینی آکنه میشود.

منبع نوری و لیزری که در درمان آکنه به کار میرود :

لیزر IPL
منبع نوری IPLبا استفاده از نور و گرما باعث نابودی P. acnes میشود این تکنولوژی که به فن آوری LHE معروف است روش نوینی در درمان آکنه محسوب میشود.در یک بررسی که بر روی ۲۰ نفر انجام شد حدود ۸۵ درصد بیماران بهبود بیش از ۵۰ درصد ضایعات آکنه را پس از ۴ هفته لیزر IPL ذکر کردند.در یک بررسی دیگر که بیماران ۵ جلسه لیزر به فاصله ۲ هفته داشتند بهبود حدود ۷۰ درصد را در ضایعات التهابی و غیرالتهابی جوش صورت مشاهده شد.از طرف دیگر لیزر IPL در درمان قرمزی بعد از درمان آکنه نیز بسیار موثر است.برای از بین بردن قرمزی بعد از آکنه شاید یک جلسه IPL نیز کافی باشد.

نابود کردن غده های چربی
تعدادی از سیستم های لیزری جدید برای از بین بردن غدد چربی به کار میرود.این لیزرها اغلب از طول موجهای نزدیک به مادون قرمزاستفاده میکنند .

بازدید: 217