مرکز خدمات زیبایی لوتوس

ساعات کار : شنبه تا چهارشنبه: ۱۱ صبح الی ۸ شب

پنجشنبه: ۱۱ صبح الی ۳ بعد از ظهر

تلفن تماس : ۸۸۸۵۶۳۷۵

خانه / پوست / دانستنی هایی درباره ی عوارض راکوتان!

دانستنی هایی درباره ی عوارض راکوتان!

آکنه یکی از مشکلات شایع دوران نوجوانی و بلـوغ می باشد. مصرف راکوتان در درمان آکنه به سال ۱۹۸۲ برمی گردد. مطالعات متعددی مؤید تأثیر مطلوب راکوتان خوراکی بوده است اما هزینه های درمان و بعضی از عوارض جانبی کـاربرد آن را محـدود کـرده است.

راکوتان (آکوتان) دارویی شدیداً تراتـوژن با عوارض غیر قابل برگشت برای جنین مـی باشـد بـه طـوری کـه ۵۰% حاملگی ها، خودبه خود سقط مـی شـوند و ۵۰% بقیـه آنها با دفورمیتی ها و ناهنجاری های استخوانی ، قلبی و عروقی متولـد می شوند. از طرفی اکثر اثرات جانبی راکوتان (آکوتان) قابـل پیش بینی هستند بنابر این نباید به عنوان خط اول درمانی انتخاب گردد.
عوارض جانبی قرص راکوتان

عوارض چشمی
عوارض چشمی در ارتباط با مصرف راکوتانشامل: خشکی چشم، کدورت قرنیه، کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه)، بلفاریت(التهاب لبه پلکها)، کاهش دید شب و کراتیت(التهاب قرنیه) است که معمولا با قطع دارو بهبود می یابد.
خشکی چشم با مصرف پماد های نرم کننده یا قطره های اشک مصنوعی بهتر می شود. به علت احتمال بروز کراتیت، بیماران مبتلا به خشکی چشم باید پیگیری شوند. بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید توشط چشم پزشک باتجربه معاینه شده و قطع دارو مد نظر قرار گیرید. ممکن است عدم تحمل لنز تماسی بوجود آید که در این صورت لازم است بیمار در طی درمان از عینک استفاده کند.
کدورت قرنیه نیز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ایجاد شود که بیشتر زمانی دیده می شود که دوز بالای دارو در بیماران با اختلالات کراتینیزاسیون(بیماری های پوسته ریزی دهنده) استفاده شود.
همه بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید دارو را قطع کرده و تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند.
هر دارویی دارای یک رشته فواید و یک رشته عوارض نامطلوب است. رؤاکوتان نیز از این قاعده جدا نیست.
* خشکی لب: بارزترین عارضۀ این داروست که با استفاده از کرم های چرب کننده مثل کرم وازلین مرتفع می‌شود.
* خشکی دهان،بینی،چشم:دراین موارد در صورت تمایل می‌توانید از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد.با توجه به خشکی چشم استفاده از لنزهای چشمی توصیه نمی‌شود.
* خونریزی بینی:معمولآ در هفته‌های دوم یا سوم که خود به خود مرتفع می‌شود.
* درد خفیف مفاصل و ماهیچه ها بویژه زانو
* احساس خستگی و سردرد خفیف
* حساس شدن پوست به آفتاب و آفتاب‌سوختگی
* افزایش ریزش مو: اکثرآ زودگذر ولی در موارد بسیار نادر ممکن است دائمی‌شود.
در صورت مشاهدۀ این عوارض فورآ دارو را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگزارید.
* حالت تهوع
* استفراغ